VRIJDAG-ZA-ZO - Reisverslag uit Bamburi, Kenia van Anjo Baars - WaarBenJij.nu VRIJDAG-ZA-ZO - Reisverslag uit Bamburi, Kenia van Anjo Baars - WaarBenJij.nu

VRIJDAG-ZA-ZO

Blijf op de hoogte en volg Anjo

16 Maart 2014 | Kenia, Bamburi

VRIJDAG:
De hele dag site seeing gehad in Mombasa en omgeving. Jackson de chauffeur, werkzaam in de Baptist church, Nasir mijn bodaboda driver, papa mijn Kleine aapjes en Chris de guardian father.
Chris, papa en ik hebben ford Jezus be zocht. Een ruine uit 1400 . Ik heb hier vele mooie fotos genomen en daar ik ontzettend genoten van het contact tussen Chris & Papa.
Ook zij zijn ontzettend wit ( haha) met elkaar.
Van Ford Jezus een rondleiding gehad in Mombasa oldtown waaronder de haven en visafslag voor het eiland Zanzibar.
Ook hier weer genoten van mijn grote en kleine vriend ( Papa en Chris) ie Chris alles uitlegt aan Papa en hoe Papa geïnteresseerd luisterde naar Chris zijn uitleg.
Als laatste hebben we wood crafting bezocht. Dit lijkt op een klein dorpje met kleine open hutjes waar De inwoners alle houten artikelen maken, zoals maskers, schalen beelden en nog heel veel meer.
Ik was gefascineerd van het geluid.
Dit geluid was het bewerken van hout waaronder vooral het schuren hiervan hoorbaar was. En alkes zonder elektriciteit, dus met het handje.
Van grote kunstwerken tot hele kleine kunstwerkjes. Fascinerend!
S'avonds Papa weer het avondritueel geboden. In bad en lekker ingesmeerd en daarna met een verdrietig gezichtje afgegeven bij Aunty.

ZATERDAG:
Vandaag weer met Papa naar het strand waar Chris en zijn buurman Chris ook zouden komen om te genieten van Papa zijn waterpret.
Gardien Chris kwam ook mee het water in en we hadden samen de grootste pret.
Wat kun je gelukkig zijn wanneer je geniet van andermans pret.
Volgens mij had gardianen Chris zijn vriend Chris opgedragen om foto's te maken omdat ik er een aardig aantal te zien kreeg na afloop.

Volgens Chris & Chris was er ontzettend veel regen gevallen in Bamburi met als gevolg heel veeel modder overal. Papa en ik hadden ook regen gehad bij aankomst op het strand maar niet noemenswaardig.
Maar het duurde even voordat wij ( Papa en ik) de modder in Bamburi te zien kregen. En dit kwam door het volgende;
Op de terugweg met de Matatu hadden we een overstap moeten maken. Chris en Chris hadden een andere afspraak dus ieder koos voor een andere richting. De afstand tussen strand en thuis is ongeveer een half uur inclusief diverse overstapmogelijlkheden.
Op sommige plekken in de Matatu is het zo krap, ook in de hoogte, dat ik bijna niet naar buiten kan kijken.
Met als gevolg dat ik niet goed kon zien waar we reden. De terugweg duurde wel erg lang tot ik op een gegeven moment zag dat we bij Kongowea markt waten aangekomen.
Dit is een heel stuk verder en ook ng helemaal de verkeerde richting.
Ik was boos op de conducteur omdat ik dacht dat hij mij de verkeerde richting in had gestuurd maar achteraf zou het ook geweest kunnen zijn dat we elkaar verkeerd hadden verstaan.
In de Matatu gingen er ook een paar mannen zich ermee bemoeien omdat de conducteur niet meer op mijn vragen reageerde.
Dus kreeg ik hulp zodat ik met Papa uitstappen om een andere Matatu te kunnen nemen die de goede richting in ging.
De flinke vertraging die we op hadden gelopen gaf weer de volgende problemen.
Nasir had een Tuktuk besteld om de geschenken te kunnen transporteren voor CH waar ik mijn afscheid zou hebben deze middag.
Ik kon Nasir niet bellen of een berichtje sturen omdat mijn telefoon leeg was.
Met als gevolg dat zij 10 minuten hebben staan wachten wat weer meer kosten teweeg bracht,
Aangekomen in CH stonden de kinderen al te wachten op mij.
Ze hielpen de tassen uit de tuktuk te dragen.
Als eerste werden alle tafels banken en stoelen aan de kant gezet net als de eerste keer toen ik kennis kwam maken. Ik kreeg als afscheid mooi presentatie van liederen. Zie filmpje. Daarna was het verdelen van de presentjes.
Het was een kwestie van uitpakken en de kinderen waren weer verdwenen.
Als laatste nog een praatje met de manager Festes over de reparatie kosten van de wasmachine. De kosten hiervan waren erg hoog waardoor ik aangaf een nieuwe te willen betalen.
Maar later bleek dat ik de bedragen verkeerd had verstaan.
S'avonds had ik een afspraak met de Duitse volountiers om samen een biertje te gaan drinken.
Ik heb twee uur op hen zitten wachten en ook hier bleek dat ik het verkeerd had verstaan. Het moet niet gekker worden. Door de hitte heb ik soms het gevoel dat mijn brein net als een kaars is bij dezelfde temperatuur.
Als alternatief heb ik de laatste schoolboekjes gekaft van Papa.
Wie had dat gedacht dat ik dit in Kenya zou gaan doen.

ZONDAG:
S'morgens al vroeg op pad on rustig ergens te gaan ontbijten en naar wasmachines te gaan kijken.
Wat betreft de wasmachines was het kijken snel over omdat de prijzen, zoals ik eerder heb geschreven, veel hoger waren dan ik had verstaan.
We moeten het plan wat betreft wasmachine weer bijstellen.

Heerlijk genoten van een ontbijt met lokaal fruit met yoghurt en een heerlijke melkkoffie. En niet te vergeten de heerlijke temperatuur ivm flinke ventilatoren aan het plafond.

Thuis ben ik het eten gaan voorbereiden van mijn gasten Rose, Chris & Chris.
Het was een gezellige avond onder elkaar. Ik had spaghetti klaar gemaakt.
Er is een vervolgafspraak gemaakt dat Chris (gardienfather) en ik samen bij Rose gaan eten donderdag.
Morgen de spannende dag dat ik Papa voor zijn eerste schooldag mag brengen.

  • 21 Maart 2014 - 00:08

    Loes:


    Hoi Anjo, zo te lezen heb je weer voldoende meegemaakt. En oh wat spannend.... de eerste schooldag voor papa, maar ook voor jou. Wat moet dat een gevoel van voldoening zijn.

    Ook wil ik even reageren op jouw volgende tekst:
    " Het moet niet gekker worden. Door de hitte heb ik soms het gevoel dat mijn brein net als een kaars is bij dezelfde temperatuur. "
    Kan het niet zo zijn dat het te maken heeft met de leeftijd???? je wordt tenslotte volgende week 50 jaar en dat betekent dat je elke dag steeds weer wat inlevert. Wen er alvast maar aan!

    Liefs Loes

  • 24 Maart 2014 - 21:18

    Pa En Ma :

    Laadst bericht van af de winterrijs .Je belevenissen gelezen via WIFI in hotel campanile in Blois. We denken dat er nog heel weat te vertellen is als je weer thuis bent.De goeten aan Cris en Cris ,papa en de rest van allemensen die je kennissen zijn geworden.

  • 28 Maart 2014 - 10:23

    Tante Tonny:

    Mooie reis, nog proficiat met je verjaardag, ook namens je oom. Tot spoedig ziens.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anjo

Nieuwe jaar, nieuwe kansen in 2016!

Actief sinds 23 Nov. 2013
Verslag gelezen: 159
Totaal aantal bezoekers 27634

Voorgaande reizen:

03 Februari 2015 - 04 Maart 2016

Tweede reis, Kenya

08 Januari 2013 - 02 April 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: