SAFARI DONDERDAG, VRIJDAG & ZATERDAG - Reisverslag uit Keekorok, Kenia van Anjo Baars - WaarBenJij.nu SAFARI DONDERDAG, VRIJDAG & ZATERDAG - Reisverslag uit Keekorok, Kenia van Anjo Baars - WaarBenJij.nu

SAFARI DONDERDAG, VRIJDAG & ZATERDAG

Blijf op de hoogte en volg Anjo

28 Maart 2014 | Kenia, Keekorok

Stil kan ik zijn
Samen met mezelf in 'Zijn'
Luisterend naar mijn harte stem
Weet ik weer
Wie ik ben.

SAFARI DONDERDAG

Smrgens om 5.00 uur uit ben en ik zou om 6.00 uur worden opgehaald door David.
Het werd half zeven en er was nog geen David.
Toen ik hem belde waar hij bleef beeindigde hij het gesprek voordat er contact was.
Later bleek waarom. Om kwart voor zeven belde ik hem nog een keer en toen verelde hij dat hij eraan kwam.
Helemmal in de stress kwam hij minn bagage pakken en later bleek dat hij aangehouden was door de politie.
Helemal ind e stress naar het vliegveld Mombasa van waaruit ik zou vertrekken naar masai mara.
Maar dit verliep ook niet vlekkeloos.
Het was overal druk en stilstand verkeer waardoor David een short track nam.
Maar ook daar ws het moeilijk. Niet vnwege het vekeer mar vanege de mlle ndpdjes wardoor we ons tussen de huizén door moesten vringen.
David wist hier niet de weg zodat er regelmtig iemand langs de kant werd gevraagd om de eg.
Het zweet stond hem op het voorhoofd en dt kwm niet door de buitentempertuur.
Op de hde weg aangekmen werd er regelmatig gebeld ar we bleven. Gelukkig verstond ik de taal niet. Maar wel de intonatie!
Bij de ingang van het vliegveld stond ook stilstaand verkeer. De paniek werd nog groter.
David zet zijn auto aan de kant en loopt naar de controle en legt de situatie uit.
Van te voren egt hij dat ik achter het tuur moet gaan zitten. Help!
Maar hij kreeg geen voorrang. Dus uitstappen en rennen.
We moesten direct naar de controle lopen omdat het vliegtuig al ruim een kwartier op mij stond te wachten. Rennen rennen met absoluut geen renschienen aan en een koffer in mijn hand.
Ik mocht niet doord slagbomen zonder fouileren. Toen dit was goedgekeurd kon ik David niet meer zien omdat hij was verder gerend.
Maar even later zag een weer een hard rennend iemand aankomen en ja hoor dat was David.
Hij kwam zeggen dat er een auto kkaar stond waar ik als een hazeind moest instappen.
Er sprong een vliegveldpersoneelslid uit de personenauto die mij hielp om het koffer achterin te gooien.
Als laatste riep ik naar David:" Dit is wel geen verrjaadagskadootje zo vroeg op de dag!"
Bij de bertrekhal snel mijn tas en koffer op de looende band en ik door de poort.
Check alles oke. Ondertussen kreeg ik de papieren in mijn hand gedrukt en het laatste stukje rennen naar het vliegtuig(je).
Er zaten drie engelse mensen in die boois keken. Help.
Maar nadat ik hijgend en zwetend het verhaal had uitgelegd werd mijn verontschuldiging geaccepteerd.
Kort daarna belde David mij of het allemaal goed was gekomen. Netjes.

Veiligheidsriemen vast en vertrekken. Op naar Diana beach waar de volgende safari gasten werden oogehaald. Hier moesten we llemaal overstappen in een ander vliegtuigje wat later voor mij niet van toepassing was. Dus weer terug naar het andere vliegtuig waar ondertussen drie andere personen inzaten.
De volgende stop was Nairobi waar de laatste gasten werden opgehaald.
Het vliegtuigje zat bijna vol 10 zitplaatsen en een hele knappe piloot. Ppfff....
Tijdens de rit zat ik voorin en kon al zijn handelingen zien, interessant.
De vlucht duurde vanuit Mombasa airport tot Nairobie airport 1.45 uur en ondertussen heb ik een dutje gedaan omdat we boven het wolkendek zaten en er weinig te zien was.
Vanuit airport Nairobie was het 40 minuten vliegen naar Masai Mara waar de eerste uitstapplek was.
Ik was als laatste aan de buurt en dit niet als straf omdat ik te laat was ingestapt. Haha.
De vlucht over de masai mara was erg interessant omdat je de beesten al kon zien lopen. Je zag alleen niet welke beetsen het waren.
Op de landingsbaan waar mijn eindplek was stonden twee giraffen op de landingsbaan. Een mooi onthaal op je verjaardag.
Het wil niets zeggen met zo'n vliegtuigje om te landen en te starten. Een taxi kan er bijna niet tegenop. Het vliegtuigje was alleen een beetje turbulentie gevoeliger.
Ik landde dus al in de Masai Mara waar de safari-landcruiser al stond te wachten om mij over de zandpaden naar mijn camp te brengen.
In het camp aangekomen werd mijn koffer netjes gedragen en kreeg ik van echte masai een doekje aangereikt om mijn handen te wassen. De volgende masai stond al klaar met een welkomsdrankje. Even inchecken en ik werd nar mijn tent begeleid met een picollo. En toen waw.......
Alles was indrukwekkend. De rust, de dierengeluiden, de omgeving en toen mijn tent.
Net een prinsessenkamertje. Wat een verjaardagskado op mijn 50e. Drie dagen lang hier mijn verjaardag te mogen vieren.
Ik kreeg een nette uitleg en vooral de informatie om bij het verlaten van de tent de rits goed te sluiten ivm de rondlopende dieren, vooral apen.
Op dit plekje is het eker goed vol te houden.
Ik kon net even mijn spullen opbergen voordat ik de lunch kon nuttigen.
De etiketten waren overweldigend goed. Dit had ik op zo'n manier tot nu toe in Kenya nog niet mee gemaakt.
Mijn stoel werd netjes aangeschoven en bediende in pak verzorgde mij van alle wensen (bijna!).
Voor de eerste keer een drie gangen menu. Met een wijntje erbij omdat ik jarig ben.
Na de lunch moest ik me klaar maken voor mijn eerste safari. Dezelfde chauffeur als degene die mij oppikte na mijn landing. Maar nu in het gezelschap van een masai. Waw..
Weer het genoegen om de enige/enigste passagier te zijn in de cruiser.
We hebben zoveel verschillende dieren gezien dat het te veel is om op te noemen.
Apen, hyena's, zebra's, nijlpaarden, krokodillen, bizon's ( een van de big five), gazelle's, antilopen,. En rivier over gestoken. Het is allemaal te enorm om op te noemen. Het ligt en loopt gewoon overal rond. Ik hoop dat ik jullie een beetje kan laten meegenieten door de foto's, zodat je ook een beetje een indruk krijgt. Ik kan het moeilijk beschrijven. Het geeft een geweldig gevoel.
Na de safari werd het diner geserveerd en weer met een heerlijk dessert.
Na het dinner een dutje gedaan omdat ik doodmoe was en hoofdpijn had.
Ondertussen ik uitgeput op bed lag heb ik in het water tegenover mijn tent een nijlpaard horen baden en snuiven. Ik was te moe om te gaan kijken.
Na mijn dutje weer een safari. Voor het instappen in de cruiser kreeg ik gelukkig een warm masai-kleed. Deze safari was de avondsafari waar waarschinlijk de leeuwen te zien waren. En jawel, gelukt samen met jongen.
Helaas alleen maar vrouwtjes. Maar wie weet, ik heb nog drie safari's te gaan.
Voor de eerste keer in drie maandn heb ik het koud gehad. Wat een heerlijk gevoel voor even.
Na de safari nog een Matai gedronken als afsluiting van mijn verjardag.
Ik zat alleen in de bar en de tent ging dicht voor ik mijn drankje op had.
Achter mij hoorde ik wel stemmen en ik werd er op gewezen dat degene die achter mij zat me zou begeleiden naar huis.
Toen ik mijn drankje op had zaten er 6 mannen van het oark achter mij wat ik helemaal niet had gemerkt. Ze praten hier allemaal erg zachtjes.
Gelukkig brachten ze mij niet allemal naar mijn tent. Haha.
Binnen aangekomen in mijn tent zag ik dat er personeel binnen was gewest die alle ramen( alleen gaas) had gesloten en mijn bedje slaapklaar had gemaakt.
Alweer een kadootje.
Heerlijk in mijn prinsessenbed en voor de eerste keer onder de dekens. Hmmm
Trustu

VRIJDAG:
S'morgens om 5.00 uur op omdat de eerste safari om 6.00 uur begon.
Erg mooi om de dierenwereld bij zonsopkomst te mogen zien.
De zonsondergang natuurlijk niet uitgesloten
Weer meer variaties aan dieren en vogels gezien. Ik blijf me verbazen.
Het meest spectaculaire van de dag was een moeder leeuw met een jong leeuwtje.
Het jong was zo uitgeput en waarschijnlijk heet van de zon dat het niet mee wilde lopen met moeder.
Iedere keer liet het jong zich vallen. Moeder probeerde het beestje te motiveren. Dit lukte enkele stapjes tot het beestje zich weer opnieuw liet vallen.
Moeder probeerde het in haar bek te dragen, maar dat was ook maar enkele stapjes. Totdat het in de buurtvan de cruiser kwam. Een mooie plek voor het jong om afkoeling te zoeken in de schaduw. Het beste plekje vond het beestje voor het wiel. Moeder stond er verbaasd bij de kijken.
Wij trouwens ook.
Bij het starten van de motor vond het jong het niet meer veilig en liep een paar stapjes verder liet het jong zich weer vallen. Moeder pakte haar in haar bek en gelukkig zonder pauze linea erecta in de schaduw.
Wat mooi om deze bezorgdheid te mogen zien.
Vandaag waren de safaris vroeg in de ochtend. De tweede safari na het ontbijt en de derde safari na de middag. Voor de middag safari had ik nog een meeting met Thomas in de conference ruimte waa ik een presentatie kreeg over de Masai Mara. Interessant.
De groepen beesten tijdens de game-driving zijn niet groot geweest tot nu toe maar dat doet niet af aan de diversiteit.
Ik heb het gevoel dat ik voor de tweede dag mijn verjaardag aan het veiren ben, want wat krijg ik toch veel kadootjes!!
Voor de lunch bij schemering de snuivende nijlpaarden voor mijn tent kunnen waarnemen. Door het lopen langs het water om goed zicht te krijgen was ik een beetje de weg kwijt.
Ik maakte een tent open, natuurlijk denkend dat het mijn eigen tent was.
Ik vond het al raar dat het licht binnen niet brande maar de reden zou kunnen zijn dat de stroom was uitgevallen. Ik vertrouwde het niet en keek onder de asbak die op de terrastafel stond of er een naam onder stond. Dit had ik namelijk vrijdagavond gezien. "Nee, gvd geen naam". Volgens mij heb ik het ook nog hard uitgesproken.
Maar er loopt zoveel beveiliging rond met messen en stokken dat ik al snel opviel.
Tja en toen moest ik vertellen dat ik was verdwaald. Grrrr...

Alsof het niet al gek genoeg is heb ik ook nog een afspraak gemaakt voor een massage s'avonds. Ik had me er een heerlijke relaxte body massage onder voor gesteld, maar dit was geen relaxen! Ik had het gevoel of mijn rechtse partij spieren naar de linkse kant werden geduwd en dit ook andersom. De plek achter in mijn nek waarvoor ik haar waaschuwde dat ik daar een flinke allergische reactie had werd niet minder zacht behandeld.
Het einde van de behandeling werd door de masseuse afgedaan met een "finished".
Ik had me er toch wel iets anders van voorgesteld. Netjes werd ik zoals de heenweg weer tot aan de tentrits (ipv huisdeur haha) gebracht. Voor de eerste keer sinds drie maanden genoten van een warme douche. Lekker 'zacht' mijn body ingesmeerd met lotion en in mijn prinsessenbedje gekropen en heerlijk geslapen onder het genot van vogelenzang.

ZATERDAG:
Ongeveer hetzelfde programma als gisteren.
Wake up call om 5.00 uur en na een kop koffie de eerste safari om 6.00 uur.
De mist maakte het apart. De beesten waren, volgens guide informatie, niet aan het eten omdat ze waakzaam moesten blijven ivm de mist.
De vijand kon niet van veraf wordén gezien en daarom moesten de kopeen omhoog blijven ipv beneden.
Het spectaculaiste aan deze morgen was de" Lion King" wat een geweldig mooi beest.
De gidsen vertelde me dat ze op honey moon waren. Iedere leeuw in totaal drie lag dicht tegen een vrouwtje aan te wachten tot zij bereid was om ' babies te mogen maken'. Dit was de uitleg van de guides. Leuk. Op z'n engels klonkt het overigens nog beter.
Weer een geweldige morgen.
Na het ontbijt, jawel, naar masai-village.
Wat een happening. Ik werd ontvangen door de cheff in vol ornaat.
Zijn naam werd ook als Anjo uitgesproken maar heel anders geschreven. Ik geloof 'Anyoo' of zoiets.
Na de begroeting werd ik meegenomen in een hut(je).
Het is niet meer als eem bed voor pa en moe ( als pa niet in een andere hut slaapt bij zijn andere vrouw) een bedje voor alle kinderen, een ruimte voor te koken op hout met keien en een apart vertrek voor het kalf wat snachts ook in de living ( 1,5x1,5) kan lopen. Dit is voor de veiligheid en nog iets maar dat weet ik niet meer.
De tieners slapen allemaal samen in een hut.Wel de jongens en de meisjes apart.
In het hugje is maar een kleine opening die snachts wordt gesloten, ook ivm de veiligheid.
Overdag doet het dienst als licht-inval en rookafvoer. Het volgende gedeelte was de dans, van de mannen en de vrouwen apart.
Geweldig om te zien. Ook zij gebriukte het Woord 'anjo'wat betekend ' houden van'.
Na deze rituelen kwam het gevaarlijste gedeelte aan de beurt. Het marktje met zelfgemaakte masai-producten.
Oei oei, weer moeilijk om keuzes te maken, maar deze keer op een heel ander vlak.
De beslissing die ik maakte was om eerst een rondje te lopen en daarna nog een rondje.
Ik werd begeleid door drie Masai warriors. Zij stelde mij voor om te nemen waarin ik interesse had en daarna zou ik dan een keuze kunnen maken.
Mijn uitgezochte artikeln werden van me overgenomen door de warriors.
Het uitrekenen van de prijs werd gedaan met een stukje hout op hun arm. Vindingrijk.
Er kwam een bedrag uit waardoor ik eerst mijn geld moest tellen. Hierna was mijn voorstel om het geld te bieden wat er in mijn portemonai zat en na een rijp beraad door alle masaimensen die om me heen stonden werd mij bod goedgekeurd. Dit was tevens een sponsoring dat de masai kinderen naar school konden gaan.
Wat was ik opgewonden na al dit moois. Na afloop kreeg ik nog een paar sierraden geschenkt omdat ik de masai -village zo goed had gesponsord.
Ik was op de terugweg naar het camp net zo blij als een klein kind.
Tijdens de lunch was ik nog zo opgewonden dat ik niet goed kon eten.

Daarna ging het allemaal heel erg snel.
Koffers pakken die netjes naar de cruiser werden gebracht en afscheid genomen van mijn masai-guide Thomas .
Hiram mijn driver bracht me naar het vliegtuig en de terugreis naar Mombasa airport begon, met een tussenlanding in Nairobie en Diana beach.

Ik ben absoluut inder de indruk van mijn drie daagse verjaardag en weer blij dat ik mijn "baby-boy" (zo wordt het genoemd) nog twee dagen om me heen mag hebben.

.

  • 30 Maart 2014 - 11:11

    Godelieve:

    lieve Anjo. Wat een (verjaardags)cadeautjes voor jou en wat een feest!!! Wat fijn dat je ook dit allemaal hebt gedaan.

    Voor jou een verjaardagsgedichtje:
    Elke beweging is als een dans door het leven, met de liefde als leidmotief. Soms bewegen we vurig en passioneel om een ander moment in de vertraging de lessen van het leven tot ons door te laten dringen. Leven is bewegen is verbinden is voelen is bewegen

    Geniet nog van je laatste paar dagen en fijn om je weer in Nederland te verwelkomen :)
    liefs

  • 30 Maart 2014 - 20:52

    Rieky:

    Tjee, wat een mooi verjaardagscadeau. Heel indrukwekkend en mooi denk ik. En wat een mooi bed.
    Geniet nog enkele dagen van je "baby-boy" en de rest. Goede reis terug en tot snel.
    Liefs Rieky.

  • 30 Maart 2014 - 23:44

    Anet:

    Wauw, zussie, wàt een belevenissen!
    Wat zullen we veel bij te kletsen hebben!
    Goede reis en geniet van de laatste indrukwekkende momenten!
    Tot gauw!!! Liefs, Anet

  • 31 Maart 2014 - 09:05

    Ingrid:

    Hey meissie, wat een spectaculaire manier om je verjaardag te mogen vieren! Jammer dat ik je prinsessenbedje niet kan zien, maar ik probeer me hier een voorstelling van te maken.
    Wat is de tijd voorbij gevlogen! Ik kan niet wachten om je "live" te zien en nog een keer al je belevenissen te horen. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen, maar geniet met al je zintuigen van al dat moois!!! Xx Ingrid

  • 31 Maart 2014 - 13:45

    Lucia:

    Wat een prachtig verhaal! Ik zie het zo voor mij, hoe jij zo blij als je kunt zijn, daar rond huppelt met een smile van oor tot oor. Geniet ze. XXX

  • 01 April 2014 - 12:39

    Loes:

    Dit mag je wel een heel bijzondere verjaardag noemen. Big Five x 10 = 50.
    En wat geweldig dat jij het tot het eind van je reis hebt volgehouden verslag te maken. Hierdoor hebben we met veel belangstelling je kunnen volgen en hebben we een goed beeld gekregen van al je ervaringen. En zo te lezen heb je je dromen waar kunnen maken. Als ik het bij het verkeerde eind heb dan hoor ik dat binnenkort wel, als je weer thuis bent.
    Geniet van de laatste dag, en heel veel sterkte bij het afscheid. Uiteraard wens ik je een goede thuisreis en tot gauw. Bel me maar zodra je van je reis uitgerust bent en in de gelegenheid bent om AL je verhalen te vertellen.
    Big hug, Loes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anjo

Nieuwe jaar, nieuwe kansen in 2016!

Actief sinds 23 Nov. 2013
Verslag gelezen: 316
Totaal aantal bezoekers 27644

Voorgaande reizen:

03 Februari 2015 - 04 Maart 2016

Tweede reis, Kenya

08 Januari 2013 - 02 April 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: