Maandag, 15 februari 2016 - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Anjo Baars - WaarBenJij.nu Maandag, 15 februari 2016 - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Anjo Baars - WaarBenJij.nu

Maandag, 15 februari 2016

Blijf op de hoogte en volg Anjo

17 Februari 2016 | Kenia, Mombassa

Vandaag heb ik een flinke was weg gewerkt en heb de blaren op mijn wijsvinger staan. Sommige lokale vrouwen zie ik vanuit de woonkamer met een kruiwagen kannen water halen om hun was oa hiermee te kunnen gaan doen. Kindertjes die hier niet zindelijk zijn dragen hier geen luiers maar laten alles lopen. Dus was is er genoeg. Het koken (wanneer er geld voor eten is) wordt met één pannetje gekookt en heeft dus meer tijd nodig. Hebben de vrouwen geen geld om kooltjes te kopen, dan moeten zij van te voren nog op zoek naar hout om hier hun potje mee te kunnen stoken. Dit zijn nog maar enkele voorbeelden.

Op het einde van mijn verblijf wil ik graag op bezoek gaan tegenover mijn woonplek waar hutjes staan en waar ik vrouwen en kinderen de hele dag in touw zie. Voor de kinderen wil ik wat gaan uitdelen tijdens dat bezoek. De keuze om het bezoek pas op het laatst te plannen is bewust.
Uit ervaring weet ik dat de kinderen en vrouwen graag de hele hand willen hebben wanneer je hen een vinger wilt geven. Maw blijven vragen om aandacht en presentjes.

Nu ik mijn veilig haventje hier hard nodig heb om oa gedachten te kunnen sorteren wil ik er voor gaan om dat zo te houden. Step bij step.
Eerst mijn project Papa, daarna project sponsering kinderen en educatie en dan de buurtbewoners.

Deze dag heb ik thuis verbracht met oa. het tellen van mijn financien. Wat heb ik opgemaakt en is de dagtarget tot mijn vertrek. Wat kan ik waar spnsoren enz.
Het geld vliegt eruit maar dit is gedeeltelijk optisch bedrag. Je betaald bijna alleen met briefjes. 50-100-200-500-1000 wanneer je de komma op twee decimalen zet, dan heb je ongeveer de waarde in euro's.

Met het afwerken van deze klus ben ik verder gegaan met mijn project 'haken' van afvalplastic. Rot. U toe nog geen situaties gehad waar ik dit aan de vrouw kon brengen. Maar ik wil natuurlijk zelf eerst een voorbeeld hebben voor ik hier meer mee ga doen.

S'avonds komt Chris naar huis en is opgelucht. Hij heeft een klusje gekregen en heeft hier ook meteen geld voor ontvangen. Schrik niet !! 1000 Kes voor een hele dag. Hiervan heeft hij eten gekocht. Geit, maismeel voor ugalli te maken en een soort spinazie.
Het ritueeltje is bij zijn thuiskomst dat ik keniaanse thee voor hem maak. Keniaanse thee is gekookte melk met zwarte thee en gember. De gember wordt met de Kino ( pot met stamper) eerst fijn geklopt voor het in de melk komt. Wanneer de melk zachtjes heeft gekookt komt de thee door een zeefje in de kop en daarna komt er bruine suiker bij. Dit is een ritueel wat ook wordt uitgevoerd wanneer er bezoek komt.

Ugalli is maismeel met water. Een hele dikke klont krijg je hiervan die door hun met de vingers wordt gegeten. Zij plukken hier stukjes vanaf, rollen het in een bolletje en soppen het in hun bord waar bijvoorbeeld geitenvlees inzit met nat ( jus).
Ikzelf ben geen fan van ugalli omdat ik het niet weg geslikt kan krijgen. chrispin. Oet hierom oedere keer erg lachen. Ugalli is hier wel het meest gegeten maal. Kost niet veel en is betaalbaar. Zelfs voor de hond en kippen wordt het s-avonds door Chrispin klaatgemaakt.

Chris zou s-avonds ook nog komen maar heeft afgezegd omdat hij voor zijn werk te. Er weg is. De afspraak is nu dat hij dinsdagavond komt. (Geloof ik).

Wat mijn vader vertrekt weet ik ff niet meer waar ik ben gebleven. Dus mocht de tekst dubbel zijn dan kan ik er ff niets aan doen.
Mijn broer Boj is ondertussen naar huis en mijn broer Jib is nu bij mijn vader en moeder. Vader hoeft niet te worden geopereed omdat het gaartje in zijn long vanzelf is dicht gegaan. Dit was op de röntgenopname te zien. De drain wordt er uitgehaald en dan is het wachten op ontslag en herstel thuis of in Spanje op hun vakantie adres.

Het is erg vreemd dat het verhaal, de diagnose en het verloop van de situatie in 48 uren zo is kunnen veranderen. Voor sommigen van ons een groot vraagteken.
Maar we moeten het nemen zoals het door de artsen aldaar aan ons wordt doorgegeven. En eigelijk is het goed bericht wanneer er geen operatie hoeft te volgen en het lichaam zelf voor herstel heeft gezorgd.

Morgen vertrekt Job uit Spanje naar huis en neemt Mathij daar de taken over. Hij heeft een enkel ticket zodat hij eventueel met de auto van mijn ouders naar huis kan rijden. Mathij heeft een nieuwe baan en kan hier volgende maand beginnen ,geloof ik, en is op het moment daardoor niet aan werk gebonden. Dat jomt op het moment natuurlijk goed uit.

Aan Job heb ik vandaag gevraagd of hij mij een foto kan sturen van pa en ma. Nu heb ik op mijn telefoon" bij het openen van mijn beeldschermpje, een mooie ontroerende foto van twee menskes op het bed van pa, tegen elkaar leunend met beiden de duimen omhoog gestoken. Mooi!!!

Chrispin en ik zitten op de bank nog wat de kletsen en meneer probeert zo af en toe toenadering te zoeken door aan mijn rug te friemelen en zijn arm om me heen te slaan. Euuuhhhhhh............ Tja een beetje vreemd om hier mee om te gaan. Maar van de andee kant, als het hierbij blijft niets mis mee.

Morgen oo tijd op om met de driver van school de arme wijken in te gaan om een praatje te maken met de locals om daarna het sponsorplan te gaan opstellen.

  • 17 Februari 2016 - 09:24

    Yvette:

    Ha die Anjo, geniet nog even van het mooie Afrika! Liefs Yvet

  • 17 Februari 2016 - 17:26

    Loes Goderie:

    Wederom bedankt voor jouw verhaal en wat een goed nieuws uit Spanje.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anjo

Nieuwe jaar, nieuwe kansen in 2016!

Actief sinds 23 Nov. 2013
Verslag gelezen: 93
Totaal aantal bezoekers 27629

Voorgaande reizen:

03 Februari 2015 - 04 Maart 2016

Tweede reis, Kenya

08 Januari 2013 - 02 April 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: