Woensdag, 17 februari 2016 - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Anjo Baars - WaarBenJij.nu Woensdag, 17 februari 2016 - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Anjo Baars - WaarBenJij.nu

Woensdag, 17 februari 2016

Blijf op de hoogte en volg Anjo

18 Februari 2016 | Kenia, Mombassa

Vandaag had ik eigelijk een afspraak met Nassir om 15.00 uur om de verjaardag van zijn zoontje te komen vieren. Maar deze afspraak heb ik afgezegd en verschoven naar zaterdag ochtend.

Chrispin is vandaag niet werken. We gaan samen op pad. Wanneer ik wakker ben zie ik dat Chrispin al het huis weer gepoetst heeft. Het is hier erg droog en flinke wind omdat we in de buurt van de zee zitten. De ramen staan meestal open en daardoor komt er ontzettend veel stof/ pof binnen. Dus echt wel nodig om regelmatig een vochtige lap over de vloer, tafels en keuken te halen. Ik schijn dit niet te mogen doen. Als ik maar voor de thee zorg dan vindt Chrispin het prima.
Per slot van rekening betaal ik genoeg voor hem dus daarvoor mag hij ook bets wel poetsen, toch?

Rond de klok van tienen vertrekken we richting City Mall waar we wifi hebben en een drankje kunnen nuttigen. Ik probeer Chrispin het gebruik van Wifi uit te leggen, maar hij snapt er de ballen nog van.
Maar iedere keer komen we een stapje verder. Deze keer hebben we een emailadres aangemaakt en hij kan email ontvangen, alleen nog niet versturen. Hij is al erg trots dat deze vorderingen zijn gemaakt. Even later gaan we naar een cyber shop waar hij een instelling laat veranderen zodat hij zelf ook email kan vrsturen. Het verbaast mij dat hij toch duidelijk kan maken hoe hij de vraag moet stellen om dit probleem te laten oplossen. Maar actie geslaagd. Maar alles op,zijn. Gemakkie. Pole pole = swahilli en betekend ' langzaam aan'

Vanuit de cyber shop gaan we zoals afgesproken naar Mtwapa, poca rabanna beach. Dit plekje heb ik twee jaar geleden bezocht en was het mooiste plekje wat ik toen heb bezocht.

Chrispin is hier nog mooit geweest. We laxhen omdat ik nu zijn guide ben ipv andersom. We gaan het eerste stuk met de matatu en daarna met de BB. Het is een gevaarlijk weggetje door het bos. We szitten samen op een BB. Ik besef me nu dat ik twee jaar geleden een risico heb genomen om hier als vrouw alleen met een vreemde BBD naar toe te gaan. Maar soms moet je risico's lopen om iets te bereiken.

Chrispin is verrast van het mooie plekje en er worden heen en weer fotos gemaakt. Op het strand vind ik verschillende mooie schelpen. Voor mij blijft het dan moeilijk ( ook al ben ik in Nederland op het strand) om te stoppen met zoeken.in mij is er dan een verzameldrift die niet te stoppen is.
We zoeken een plekje in de schaduw en ik bestel een heerlijk koud biertje. Er wordt niet veel gesproken maar genoten van de mooie locatie. Qer komen kooplui voorsbij met nootjes, verse vis die net uit een vood wordt gedragen en een man komt met gevlochten lange smalle lampenkappen, hier lijken ze op, waarmee kokosnoten worden schoongemaakt of zoiets. Chrispin gaat mij thuis uitleggen hoe dit werkt. Voor thuis koop ik er ook een paar. Een heel kunstwerk van gevlochten bladeren van de cocosboom. De tijd vliegt voorbij met eigelijk niks doen. Alleen maar stomme fotos maken en we drinken ons tweede flesje bier. Heerlijk.
Chrispin heeft een knopje ontdekt op zijn telefoon waarbij er een foto wordt gemaakt wanneer er wordt gesproken. Dit geeft leuke effecten. We zijn net twee kinderen die lachen om eigelijk niks.

In Mtwapa doen we nog even boodschappen voor de verdere reis naar huis gaat.
Natuurlijk moet er een theetje worden gemaakt en darna is het tijd om gphet eten klaar te maken.
Ik maak de spagetti klaar die in de vriezer was opgeslagen en het wordt gemixt met het eten wat er gisteren over was.

En dan......krijg ik een hele mooie foto binnen via de familie app. Vader en moeder, innig omhelsend, het ziekenhuis verlatend. Wat ontzettend fijn. Het ontroerd me.

Even later krijg ik van Nassir foto's gestuurd van de verjaardag van zijn zoon Moonir. Leuk.

We gaan eten en wanneer ik een paar lepels heb gegeten is bij mij helemaal de honger over. Dit gebeurd niet vaak. Chrispin zegt dat ik toch mijn bord moet leegeten omdat ik anders vannacht wakker wordt van de honger. Maar ik krijg geen lepel meer door mijn strot.

Het is waarschijnlijk oververmoeidheid. Ik verontschuldig mij en ga naar bed.

  • 19 Februari 2016 - 09:10

    Rod:

    Lieve Anjo!
    Wat mooie verhalen weer! Goed om te lezen dat het met je vader weer iets beter gaat.....hopelijk geeft je dat ook meer rust. Hier schijnt het het zonnetje vandaag maar ik zou de warmte daar ook willen voelen :). Ook ben ik benieuwd naar al jouw creaties :).
    Vraagje: wat is daar het meest geliefde kinderverhaal? Hebben ze ook onze bekende of alleen hun eigen helden? Misschien vertelt Papa je dat??? Een story telling evening :). I love stories :)
    Veel plezier nog een veel liefs,
    Rod, Joe en Ton

  • 19 Februari 2016 - 09:16

    Rod:

    YESSSSS. Eindelijk gelukt een reactie te posten!!!! De grote techneut is back in town! yoehoe!!!!
    Have a fabulous day! Rod


  • 20 Februari 2016 - 01:32

    Loes Goderie:

    Hoi Anjo,

    Tussen de regels door lees ik dat je al aardig op weg bent dit land en de mentaliteit verder te leren kennen.
    Wat zal het moeilijk zijn standvastig te zijn, laat staan keuzes te maken.
    Succes en veel wijsheid gewenst.

    Fijn voor jullie dat het met je pa wat beter gaat. Blijven ze in Spanje of gaan ze terug naar huis?

    Dikke kus, Loes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anjo

Nieuwe jaar, nieuwe kansen in 2016!

Actief sinds 23 Nov. 2013
Verslag gelezen: 113
Totaal aantal bezoekers 27614

Voorgaande reizen:

03 Februari 2015 - 04 Maart 2016

Tweede reis, Kenya

08 Januari 2013 - 02 April 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: