Ma-di - Reisverslag uit Mto Panga, Kenia van Anjo Baars - WaarBenJij.nu Ma-di - Reisverslag uit Mto Panga, Kenia van Anjo Baars - WaarBenJij.nu

Ma-di

Blijf op de hoogte en volg Anjo

26 Februari 2014 | Kenia, Mto Panga

MAANDAG:
In CH de ochtend vooral met naaien van de lasso's bezig geweest. Tussendoor kwam er nederlandse bezoek (Moeder en Dochter) om te sponsoren.
Was wel even prettig om je eigen taal te kunnen spreken.
Aan de poort een paar foto's gemaakt van de kinderen in schooluniform.
Na het werk naar de bank geweest en de eerste keer volgens de nieuwe planning Nasir voor de hele week geld gegeven zoals afgesproken.

Onderweg vertelde hij mij over een ongeluk van een Borabora driver die is overleden in jet ziekenhuis aan zijn verwondingen. De twee passagiers liggen ernstig verwond in het ziekenhuis.
Op de terugweg laat hij zien waar het ongeluk is gebeurd.
Een Matatu was de schuldige van het ingeval. De overleden man was een kennis van Nadir, 30 jaar en laat een vrouw en drie kinderen achter.
Bij thuiskomst zien we een man gras wieden in het fundament van Carol haar volgende bouwproject.
Nasir ging in opdracht van mij de man
vragen wat deze van plan was.
Hij ging het gras ( onkruid) verwijderen om er daarna mais te gaan zaaien.
Oeps, Carol inschakelen via Skype of zij hiermee akkoord gaat. Haar reactie was dat hij onmiddellijk hiermee moest stoppen. Daarna heb ik de man niet meer gezien.
Weer een reden voor een flinke omheining te maken om haar grondstuk.
Het gevoel van verantwoordelijkheid over Carol haar eigendommen is groot.
Het politie of waakhond spelen op haar grondstuk is een flinke klus.

DINSDAG:
Vandaag vrij en ik ga op pad met Nasir.
Hij noemt het bushtour.
Voor vertrek nog met Carol geskyped ivm de vreemdeling en zij wil zo snel mogelijk een omheining om haar tuin hebben. Hiervoor wordt er een flinke mango-boom plat gelegd om het hout te gebruiken voor deze omheining.
Ik heb haar aangeheven om een gedeelte van de kosten op me te nemen ivm het gebruik mogen maken van haar huis.
Het is een flinke actie waarbij ik ook wordt betrokken. Voor mij weer een leerles hoe!
De bushtour was niet zonder gevaren ivm de slechte zandpaden en afdalingen en natuurlijk de heuvels op.
Nasir had hiervoor een motor van een vriend geleend. En wel met muziek.
De armoede was overal op de heuvels weer erg zichtbaar.
Geen stroom en water. Dus vrouwen moeten met volle watertanks op hun hoofd de berg op lopen. Geen schaduw en bloedheet. Petje af. Ik doe het nig niet eens na zonder zware last op mijn hoofd.
Nog even op bezoek bij Nasir thuis. Moonir lag lekker te slapen.
Vervolgens nog een frisse duik in de zee genomen en daarna naar huis.
Thuis probeert Nadir toch weer meer geld los te pureren van mij ivm stoelen die hij heeft betaald aan het strand.
Dit zit me weer dwars en hierover ga ik toch weer een gesprek aan.
De avond wordt niet meer vernoemd in de verslagen omdat die iedere keer hetzelfde aflopen.
Wassen, eten en mezelf terug trekken op mijn kamertje voor de ventilator.


  • 26 Februari 2014 - 23:01

    Loes:

    Die Nasir toch, of hij heeft je echt niet begrepen.

  • 28 Februari 2014 - 20:02

    Henriette:

    Hoi anjo

    jij staat je mannetje toch wel laat je niet van de wijs brengen haha
    Nog veel plezier en veel indrukken op doen

    liefs henriette

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anjo

Nieuwe jaar, nieuwe kansen in 2016!

Actief sinds 23 Nov. 2013
Verslag gelezen: 175
Totaal aantal bezoekers 27697

Voorgaande reizen:

03 Februari 2015 - 04 Maart 2016

Tweede reis, Kenya

08 Januari 2013 - 02 April 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: