Maandag - Reisverslag uit Mto Panga, Kenia van Anjo Baars - WaarBenJij.nu Maandag - Reisverslag uit Mto Panga, Kenia van Anjo Baars - WaarBenJij.nu

Maandag

Blijf op de hoogte en volg Anjo

28 Januari 2014 | Kenia, Mto Panga

Iedere morgen word ik (efkus mar) gewerkt door een motortje met hele harde muziek die mijn huisgenote Emilie, verse koeien elk komt brengen voor haar 14 maanden oude zoontje Desmond.
Van deze melk heb ik een keer gedronken omdat er een restje over was. Zoet, zo ontzettend zoet door de suiker die was toegevoegd. Deze melk drinkt Desmond in een flesje. Zonde van de net doorschietende tandjes.
Maar hopen dat deze sterk genoeg Zijn voor de hieveelheid suiker die er langs af gaat, want de tandheelkunde is hier niet zoals in ons kikkerlandje.

Nazir kwam mij op tijd weer ophalen om me af te zetten bij Casuarina House.
De morgen bestond uit dweilen, rusten, was opvouwen, rusten, gesprek met vrijwilligers en de kok, rusten en als laatste de kinderen voorzien van eten. S-maandags staan bruins bonen met mais op het menu met versgeperste vruchtensap. Tot nu Ben ik er niet achter wat het is geweest.
Het overleg met de kok bestond uit het aangeven van nodige materiaal wat aangeschaft moet worden. Collectief werd netjes afgesproken dat wij vrijwilligers( ondertussen 2 engelse, 3 duitse en ik zei de gek) zouden opkomen voor de kosten.
Tijdens een gesprek met mama Caroline heb ik opgevangen dat er nieuwe lesso's nodig zijn voor de kinderen. Voor ieder twee. Dat wil het volgende zeggen:
48x225 Kes = 10800 Kes is ongeveer
€ 108,00
Deze uitleg voor degene die hebben gesponsord en zo een kleine indruk krijgen waar het geld onder andere aan wordt besteed.
Nazir kwam mij weer ophalen en hij zou mij vervolgens mooie plekjes laten zien. Als eerste reden we naar Kongoa-markt. Dit is een hele grote markt waar tweedehands kleding en schoenen, groente en fruit worden verkocht.
Meteen liep ik een mooie Masai man tegen het lijf en ik schudde hem de hand en vroeg if ik een foto mocht maken. Nazir heeft er een geweldig plaatje van weten te maken. Zie foto

Ik was opzoek naar slippers die gemaakt zijn van oude autobanden.
Het model wat ik wilde was niet op de markt te vinden en we zijn naar een winkeltje (2x2 mtr.) waar ik ze op maat heb besteld.
De rit ging verder naar andere dorpjes en plekjes waar ik uitleg kreeg en foto's maakte.
Op een gegeven moment voelde ik een andere temperatuur lucht en vroeg of we in de buurt waren van de zee.
Ik had dit inderdaad goed gevoeld en wilde de zee natuurlijk ook zien.
Heerlijk de wind door mijn haren en lauw water aan mijn voeten. Voor de eerste keer flink verkleurd door de motorrit dus op het strand een beetje de schaduw opgezocht.
Iets gedronken en naar huis. De kosten betaald, wat boodschappen gehaald om te eten.( banana, mango, ananas, yoghurt en melk) en naar huis.
Ik zag een cocos boom op ons grondstuk waar 5 taken waren afgebroken. Verschrikkelijk om te zien!!!
Terwijl ik een kind in de gaten hoy die in een andere boom zit komt er een jongen naar me toe met een lang verhaal en wil natuurlijk geld. Ik vraag hem im in het Swahili te vragen aan het kind in de boom en zij antwoord:" Mohamed".
Met ijzeren stokken hebben ze het groen kapot geslagen. Ik verwacht een jongen die zondag heft get eked en een gemodeleerde balon heeft gekregen. Verder onderzoek hierna volgt.
De needle de jongen gaf ik wat geld en we waren beiden geholpen. Of zijn zielige verhaal klopte, daar kom ik waarschijnlijk niet achter.

Lekker op tijd in mijn 'cabine' en s-nachts veel last gehad van mijn rug.
De Keniaanse vrouwen werken heel veel met kromme rug. Korte bezems, eten voorbereiden op de grond, groente oogsten in de tuin enz.
Zondags heb ik de tuin geveegd en vandaag gedweild in Casuarina House en een lange rit op het motortje op slecht wegdek en slecht matrassen. Allemaal niet goed voor mijn rug.
Maar wanneer ik overdag weer beweeg gaat het weer over.
Morgen rustdag. Wat heb ik het toch goed!

  • 28 Januari 2014 - 19:56

    Loes:

    Ohh, ga je nu, naast het werk in het weeshuis, ook aan de slag als inspecteur CleudoAnjo? HaHa

  • 28 Januari 2014 - 22:09

    Luycia:

    Hoi Anjo. wat ik mij afvroeg, hoe het daar is met jou longen? Heb je daar niet erger last van of valt het mee? En je opvliegers? Zijn die daar in de hitte een beetje op te vangen? Je verteld dat er lesso's nodig waren. Wat zijn dat? Wat een vragen allemaal hé? Let goed op jezelf want je hebt maar 1 rug! Dikke kus XXX Lucia

  • 30 Januari 2014 - 07:01

    Anita:

    Heej Anjo

    Hier een berichtje uit deurne van de inmiddels Sara haha
    Ik heb net al je verslagen gelezen. Heb op toon zn verjaardag van John de web site gekregen waar ik je kon vinden. Een geweldige ervaring voor jou daar in dat verre Afrika! Toppie! Geniet vrouwke, en maak het maar mee!!! Ooit hoop ik ook nog eens in Afrika te komen.
    Groetjes Anita

  • 30 Januari 2014 - 17:25

    Marjolijn:

    Hee anjo! Wat een avonturen zeg! Je hebt het volgens mij erg goed naar je zin, zoveel te beleven en ervaren! Geweldig!! Geniet er lekker van!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anjo

Nieuwe jaar, nieuwe kansen in 2016!

Actief sinds 23 Nov. 2013
Verslag gelezen: 244
Totaal aantal bezoekers 27829

Voorgaande reizen:

03 Februari 2015 - 04 Maart 2016

Tweede reis, Kenya

08 Januari 2013 - 02 April 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: