Dinsdag tot vrijdag - Reisverslag uit Mto Panga, Kenia van Anjo Baars - WaarBenJij.nu Dinsdag tot vrijdag - Reisverslag uit Mto Panga, Kenia van Anjo Baars - WaarBenJij.nu

Dinsdag tot vrijdag

Blijf op de hoogte en volg Anjo

31 Januari 2014 | Kenia, Mto Panga

DINSDAG:
Rustig aan gedaan en te voet naar Bamburi center gelopen. Hier op een muurtje het verkeer, voetgangers en viervoeters in de gaten zitten houden.
Koeien , geiten steken over, harde muziek uit de Matatus en nog veel meer drukte en stof.
Naast mij neemt een man plaats die heerlijk op zijn gemak Kat (gras) zit te knauwen.
De moed gehad om in mijn eentje in een " cafeetje" te gaan zitten en een bakje thee gedronken. Wannu gribbus.
Ik was trots op mezelf dat ik mijn territorium aan het verbreden ben.
Het is op straat zo uitkijken dat ik mijn tas goed vast heb, dat ik oplet dat ik niet van straat gereden wordt, de ongelijkheden waarover je moet lopen en plassen met afvoerwater waar je niet in wilt gaan staan, mannen die je aanspreken en daarbij zweten, zweten en nog eens zweten.

WOENSDAG:
De tijd gaat zo snel dat het al weer vrijdag is en ik nog vier dagen moet bijwerken.
Dat wordt moeilijk.
Voor de eerste keer vandaag in Casuarina House met de kinderen creatief bezig geweest. Ballonnen modeleren. Woensdag smiddags zijn er vier kinderen vrij. Een mooi groepje om mee te beginnen. Nasr mijn mening was het een succes.
Smiddags ben ik mijn bankpas gaan ophalen met mijn Prive chauffeur Nasir. Net vier minuten te laat. Bank on 16.00 uur gesloten. Balen.
Maar toen.....
Nasir vraagt mij te blijven staan en loopt naar een auto toe waar hij heel lang heeft staan praten. Ik bleef heel geduldig staan en heb ondertussen het enorme verkeerschaos in de gaten staan houden en een praatje staan maken met een politieagent. Ook hij durfde in zijn positie mijn telefoonnummer te vragen. Niet dus!
Na een lange tijd roept Nasir mij (met een erg ongelukkig gezicht) naar hem toe en verteld het volgende.
In de auto zat zijn vader ( hoezo toeval) met twee vrienden en achter het stuur een politie. Zij waren gearresteerd omdat zij iets met verkeerd geld hadden gedaan. Ik denk dat Nasir zwartheid bedoelde. Zijn vader scheen er niets mee te maken hebben gehad maar stond er wel bij.
Nu was er de volgende actie nodig om zo snel mogelijk geld bij elkaar te krijgen om zijn vader vrij te kopen.
Heel duidelijk gaf ik Nasir aan dat ik hem graag wilde helpen maar niet met geld. Hij legde mij wel uit waarom hij mij op afstand hield omdat er niet gemerkt mocht worden dat ik als blanke met Nasir onderweg was. Door mijn aanwezigheid als mzungu ( blanke) zou de politie nog meer geld verlangen. Krom maar wel de manier zoals het gaat hier.
Een beetje verslagen zijn we terug gegaan naar huis en Nasir zou mij een berichtje sturen of hij de mogelijkheid had om mij op te halen morgen.
Boodschappen gedaan, mijn potje klaar gemaakt en met mijn haakwerkje begonnen wat ik heb gekocht vandaag. Pure Polyester maar ik heb wat anders om handen.
DONDERDAG;
Met Nasir zijn vader is gelukkig alles goed gekomen. Hij is op vrije voeten. Zijn situatie heeft me erg bezig gehouden.
In CH hard gewerkt. Gepoets, was gewassen ( wasmachine kapot) van 24 kinderen en vrijwiggers. Daarna mandazi gemaakt een arbeidsintensief proces.
Smiddags met Nasir weer naar de bank en deze keer met success. Mijn Keniaanse rekening en bank pas Zijn actief.
Thuis voids happen gedaan nog ff gehaakt en mijn kooi in.

VRIJDAG:
Hard gewerkt in huis, gepoetst, gewassen en kamer opgeruimd.
En toen....
Mijn eerste ritje alleen in de matatu en wel naar het strand. De temperatuur van het water is zo ontzettend hoog dat je het bijna niet geloven kunt Verschillende vlagen met temperatuursverschil. Soms leek het gewoon alsof er iemand tegen mijn benen stond te pissen. Een heerlijke middag gehad in mijn uppie.
Dit gaan we zeker vaker doen.
Het is ondertussen 19.00 uur. Ik af het zeezout van me afwassen een beetje eten klaarmaken en lekker slapen.
Planned morgen zijn om in Bombolulu mijn bestelde slippers op te gaan halen.
Planning Zondag is om met de kinderen van CH naar de ( baptisten)kerk te gaan.


  • 31 Januari 2014 - 17:13

    Job:

    Heeej zussie.
    zo te lezen vermaak je je prima.
    Anke en ik vertekken woensdag a.s. naar curaçao.
    Ook niet verkeerd.
    Met Pa en Ma is alles in orde.
    Mathij en Yvonne hebben een nieuwe Pup.
    tis hier vrijdag en herres en Imre komen dalijk weer, kijk daar altijd naar uit.
    wordt ik blij van.
    Groeten en tot schrijfs

  • 01 Februari 2014 - 07:37

    Boj:

    Hey Zus, wat een ervaringen allemaal. Prachtig om te lezen. Hier gaat alles ok. We zijn benieuwd naar de volgende verhalen. De groeten van ons allemaal uit Schoorl.

  • 01 Februari 2014 - 12:17

    Rieky:

    Hoi Anjo,
    Wat fijn te lezen dat je je zo prima vermaakt. Heel knap zoals je je territorium uitbreidt, maar tegelijkertijd ook heel goed je grenzen aangeeft. We genieten van je verhalen.
    Regelmatig wordt er door de ouders en kinderen naar je gevraagd. De kinderen hebben allemaal je kaart bekeken.
    Groetjes en tot je volgende verhalen.

  • 01 Februari 2014 - 15:57

    Loes:

    kei leuk, dat je dit allemaal met ons deelt.
    Wist je dat jouw blog al 851 keer bekeken is?

  • 16 Februari 2014 - 09:56

    Hermien :

    Hoi Anjo,

    We leven iedere keer weer mee met jouw verhalen. Je vertelt het zo dat we ons in Kenia wanen.
    Hier gaat alles zijn gangetje (gelukkig).

    Geniet en we wachten op je volgende verslag.

    Groetjes. Hermien en Piet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anjo

Nieuwe jaar, nieuwe kansen in 2016!

Actief sinds 23 Nov. 2013
Verslag gelezen: 193
Totaal aantal bezoekers 27724

Voorgaande reizen:

03 Februari 2015 - 04 Maart 2016

Tweede reis, Kenya

08 Januari 2013 - 02 April 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: