Vrijdag, 19 februari 2016 - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Anjo Baars - WaarBenJij.nu Vrijdag, 19 februari 2016 - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Anjo Baars - WaarBenJij.nu

Vrijdag, 19 februari 2016

Blijf op de hoogte en volg Anjo

22 Februari 2016 | Kenia, Mombassa

Chrispin hoeft vandaag niet te gaan werken om de voorbereidende werkzaamheden nog niet klaar zijn.

Na het ontbijt vertrekken Chrispin en ik naar Kongowea market om oa een schooltas voor Papa te kooen. Kongowea market is een paats waar het nog warmer is dan op straat, muf, veel mensen en smalle steegjes. Overal wordt ik aangesproken met mzungu en willen de kooplui mij hun waren verkopen. Erg vermoeiend...
We hebben al snel een rugzak gevonden voor Papa en gaan verder naar de groente afdeling. Ik koop daar nog enkele souvenirs voor het thuisfront.

Met volgepakte tassen gaan we op de terugweg langs Bombolulu Crafts waar ik goede herinneringen aan heb van twee jaar geleden. Het is een dorpje met gehandicapte mensen die verschillende mooie afrikaanse artikelen maken. Ik bestel er sandalen die ik kort voor mijn vertrek kan gaan ophalen.
Een man in een hele eenvoudige rolstoel en een geweldige smile in zijn gezicht gaat voor mijn de sandalen speciaal maken.

We drinken ter plekke een koud biertje en genieten van de omgeving met een prettig windje. Op deze plek heb ik een redelijke internet verbinding en heb kort contact met mijn broer en ouders in Spanje. Het gaat er redelijk met af en toe een up en down tussendoor. Pa maakt zich druk over het hoe en wat en zijn bloeddruk is niet stabiel.

Na het vertrek bij Bombolulu Crafts gaan we naar Bamburi om Papa op te halen die om 17.00 uur ongeveer thuis is van school. Wij zijn eerder op zijn woonnadres en wanneer Papa thuis komt is hij blij ons te zien. Moeder pakt zijn spullen in voor het zwemmen morgen en de kerk waar we zondag samen naar toe gaan.
Bij het vertrek uit huis bij moeder spreekt moeder met Chrispin Swahilli. Later ervaar ik van Chrispin dat moeder hem eeft gevraagd om naar de kapper te gaan met Papa omdat moeder deze week Papa geld heeft gegeven om naar de kapper te gaan maar dat Papa terug is gekomen zonder de kapper te hebben bezocht.

Bij latere navraag heeft Papa helemaal geen geld gehad van moeder om daarmee naar de kapper te gaan. Hoezo weer ontzettend gehaaid.......?

Onderweg gaan we nog langs de kapper die Papa weer een mooi kaal koppie scheert. ( kaal is hier normaal ivm warmte en hygiene) Thuis aangekomen gaan we eerst met z'n tweetjes samen huiswerk maken. Papa krijgt zijn nieuwe rugzak en is er erg blij mee. Chrispin wast de tas uit en hangt de tas buiten te drogen,
Papa begint al vrij snel te zeggen ( niet te vragen);" I want this, I want that". Ik probeer hem duidelijk te maken dat hij dit ook kan vragen. Dit werkt af en toe,maar het is moeilijk voor hem. Hij blijft in een soort commando manier aangeven "give. me this, give me that". Wanneer hij zijn zin niet krijgt trekt hij een pruillip en luistert niet meer naar de oodrachten of correcties die ik hem geef. Hij gaat op de grond liggen en speelt een spelletje met mij waarbij ik het gevoel heb 'wie gaat er winnen?'. Hij lan dit heeeeeeel lang volhouden. Tijdens het op de grond liggen duwt hij met zijn voeten iedere keer zachtjes tegen of de stoel of de bank waardoor deze steeds een stukje verschuift en helemaal scheef gaat staan. Bij de vraag of hij deze meubels weer heel snel recht wil zetten, negeert hij mijn vraag terwijl hij deze vraag goed verstaat. Hij spreekt ondertussen goed engels en we kunnen goed met elkaar communiceren.
Hij heeft dit gedrag een uur vol gehouden. Wanneer Chrispin binnen komt corrigeert Chrispin Papa nog een keer en daarvoor heeft Papa meer respect.

Ondertussen krijg ik weer berichtjes door van mijn broers dat het slecht is gegaan met mijn vader. Er zijn twee ambulanves aan te pas moeten komen met toetrs en bellen en na een onderzoek in het ziekenhuis is hij weer naar huis gemogen. Zijn situatie blijft verder dan stabiel.
Langzaam voel ik me steeds onrustiger worden zo ver weg. Ik heb telefonisch contact met John en zit er even doorheen.

Tijdens het eten vraagt Papa om ranja te drinken en vertikt om dit vervolgens te drinken. "I want water". Nee je hebt om ranja gevraagd en wanneer je de ranja op hebt kun je water drinken. Meneertje trekt weer een pruillip en stopt met eten.
We laen hem zitten en zeggen dat hij zijn bord moet leegeten. Dit duurt ook weer erg lang. De avond verloopt verder met correcties.

"I want to take a shower". Oke je mag gaan douchen en daarna ga je slapen.
Ik maak weer een bedje voor hem met de kussens van de bank waar hij de vorige keer lekker op heeft geslapen.

Na het douchen wil hij niet gaan slapen maar ik zeg tegen hem dat ik wel ga slapen en dat hij dan maar wakker moet blijven.,hij slaapt toch snel genoeg in. Ik ook.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anjo

Nieuwe jaar, nieuwe kansen in 2016!

Actief sinds 23 Nov. 2013
Verslag gelezen: 85
Totaal aantal bezoekers 27695

Voorgaande reizen:

03 Februari 2015 - 04 Maart 2016

Tweede reis, Kenya

08 Januari 2013 - 02 April 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: