do-vr-za - Reisverslag uit Bamburi, Kenia van Anjo Baars - WaarBenJij.nu do-vr-za - Reisverslag uit Bamburi, Kenia van Anjo Baars - WaarBenJij.nu

do-vr-za

Blijf op de hoogte en volg Anjo

08 Februari 2014 | Kenia, Bamburi

DONDERDAG:
Als antwoord op de vraag hoe het met mijn astma gaat kan ik zeggen dat ik gelukkig helemaal GEEN last heb. Ik neem wel mijn dagelijkse medicatie, het huis is vochtig en OVERAL is stof, binnen en buiten omdat er geen glas in de kozijnen zit. Het klinkt een beetje onlogisch maar het is realiteit.
In CH flink wat werk verzet. Tussendoor met een Engelse volunteer naar een "winkeltje" geweest in de buurt waar hij een bestelde souvenier voor zijn ouders ging ophalen.
Bij aankomst was het winkeltje omgebouwd naar therapieruimte voor kinderen met een lichamelijke en/of geestelijke belemmering. Erg pittig om te zien maar o zo mooi dat deze mogelijkheid geboden kan worden dankzij sponsoring. WHY NOT is de naam van de organisatie en zij hebben 160 'speciale' kindertjes en 27 therapeuten.
Voor deze kinderen ziet de toekomst er niet goed uit. Ouders hebben meestal geen geld voor special onderwijs. Wanneer de kinderen de kans hebben om ouder te mogen worden is er voor hun waarschijnlijk geen werkplek mogelijk dus armoed!!
De kinderen heb ik ieder een opgeblazen ballon gegeven.
Helaas waren er maar een paar kindertjes die dit besefte.
De weg terug naar CH werd er weinig gesproken.
Mij viel op dat deze omgeving weer heel anders is dan waar ik verblijf. Hier wonen de mensen in lemen hutjes.
Later in de morgen ben ik in het wijkje voor CH ballonnen gaan modeleren en ik had in een hele korte tijd een heleboel enthousiaste kinderen voor me staan. Maar wee oh wee wat zijn ze brutaal ( in mijn belevenis) Ze kruipen bijna in je tas en vragen naar 'sweet' ( snoepjes terwijl je hun al een plezier aan het doen bent.
Een ouder meisje die met haar hand op mijn tas aan het voelen was vroeg of ik een telefoon had. Dit ging me iets te ver en op mijn vraag waarom zij dit wilde weten kreeg ik geen antwoord!
Het leek een beetje op een zigeunerskampje.
Toen ik in CH terugkwam zat alles nog in mijn tas.

Nadat ik de kinderen van CH voorzien had van eten, zat mijn taak erop.
Een erg indrukwekkende morgen voor mij.
S-middags naar het strand geweest met Nasir en flink over mijn dagbudget heen gegaan. Mede omdat Nasir het ook erg prettig vindt wanneer zijn onkosten ook door mij worden betaald.
Ook hem moet ik duidelijk gaan maken dat dit niet meer gaat!!
Soms zijn ze erg hardleers.
Iemand, ik weet niet meer wie, legde mij uit dat vrouwen hier snel over stag gaan van JA naar NEE en andersom.
Mannen weten hier precies op te zinspelen.
S-avonds heeft mij het geldgedrag van anderen weer flink beziggehouden plus de indrukwekkende ervaringen van s-morgens.

VRIJDAG.
Een bewust rustig dagje gehouden om alles op een rijtje te zetten. Dit heb ik regelmatig hard nodig.
Even op en neer gelopen naar het centrum om een bolletje wol( 100%polyester) voor mijn tas af te maken die ik aan het haken ben.
Maar ik kon het winkeltje voor de tweede keer weer niet vinden. Ik heb navraag gedaan bij een naaiwinkeltje.
Hier was een jong zustertje wat erg behulpzaam was en met mij mee ging zoeken. Even later was er nog een dame van een ander winkeltje wat mij ook nog mee hielp met zoeken.
Heel toepasselijk was haar naam Patience.
Maar achteraf bleek het gezochte winkeltje gesloten te zijn ivm gebedsdag.
Het was vrijdag en dat is de gebedsdag voor de moslims, en die zijn er hier ook nog al wat. Maar volgens mij bidden die wel heel vaak, te horen door de luidsprekers uit de moskeeën in de buurt.
Er werd mij overigens afgeraden vandaag om buiten de deur te gaan omdat in Mombassa rellen zijn tussen de moslims en de politie. Vorige week zijn er hierdoor twee mensen om het leven gekomen.
Van horen zeggen weet ik dat de moslims ook niet zo heel erg 'wit' zijn met de blanken omdat zij meestal een ander geloof hebben.
Nu ik het toch over moslims heb , en echt niet om te discrimineren, wil ik nog even kwijt dat de dames moslima's met hun hele gewaden in de zee gaan.
Zij zoeken een plekje op waar ze kunnen gaan zitten met vrouwen en kinderen en blijven daar zo een hele poos zitten. Grappig om te zien.
Het is niet gebruikelijk dat er met handdoeken op het strand wordt doorgebracht. Je kunt een plastic stoel huren voor 50 Kes.
Verder is topless of naakt recreëren uit den boze! Je hebt zo kans om in de situatie waarin je jezelf bevind te worden gearresteerd. Lullig.

ZATERDAG:
Vandaag naar het strand mer de kinders van CH. ( zie foto )
Erg leuk om met hun bezig te zijn. Dit gebeurd niet vaak dat ik dit kan omdat zij overdag naar school.
Ik ben er alleen dan wanneer zij komen eten tussen de middag en dan is er geen tijd voor activiteiten.
Tussen de middag kregen de kinderen lunch in een hutje wat stonk naar de pies. Deze lucht komt vaker voor buiten de toiletten.
Ik heb van de etende kinders in het hutje een foto gemaakt maar weinig zichtbaar.
Dit gebeurd regelmatig omdat het overal vrij donker is binnen en de kinderen dan bijna niet zichtbaar zijn op foto's. Dit zonder gekheid.
Er wordt bijna overal zo min mogelijk gebruik gemaakt van elektra ivm kosten. Ook denk ik dat het te maken heeft met het regelmatig uitvallen van stroom.
S'avonds is het overal pikdonker en ook op straat,buiten de vuurtjes die er zijn waarop eten wordt bereid. Met soms hier en daar een kaarsje erbij.

Terwijl ik op het strand zat heb ik mijn broertje nog een kort filmpje gestuurd ivm zijn verjaardag. Snel daarop kreeg ik een filmpje terug als reactie. Leuk!
Ondertussen ben ik een maand hier en ik voel me gelukkig en blij.
Blij dat ik de beslissing heb genomen om er drie maanden tussenuit te piepen en hiermee ook trots op mezelf.
Mijn eigen tempo aan te kunnen geven doet me goed.
S'avonds op tijd in mijn kamertje om mijn gedachten te sorteren en indrukken te verwerken is erg aangenaam.
De manier van leven daar leer ik erg veel van waaronder grenzen stellen voor mezelf.
Ik heb ontzettend veel respect voor de mensen hier omdat zij zo veel en hard moeten werken voor zo ontzettend weinig geld.
Gemiddeld voor 6 dagen ( 10 uur per dag) 1000 Kes is ongeveer 100 Euro.
Wanneer zij hiervan de huur, water en licht betalen is er bijna niets meer over voor voedsel.
Er zijn zo veel mensen die het geld harder nodig hebben dan CH.
De kinderen daar hebben een dak boven hun hoofd, een bed, drie keer eten per dag en er is geld om ze naar school te laten gaan.
Dit is voor mij regelmatig
heel erg moeilijk !!
Het geld wat ik in de afgelopen twee jaar bij elkaar heb gekregen is absoluut zoals afgesproken en uitgelegd voor CH. Maar ik heb regelmatig met situaties te maken waar het geld harder nodig is.
Mocht de situatie zich in mijn leven nog een keer voordoen dat ik hier terug kan komen dan zou ik graag te werk gaan zoals de serie op tv; undercover.
Maar dit zullen alleen gedachtes blijven waarvan de realisatie moeilijk wordt.
De niet zichtbare situaties krijgen dan geen kans.
Dus..... ga ik gewoon door waar ik mee bezig ben.
Dit is zeker ook GENIETEN!

Planning voor morgen is weer naar het strand met Nasir en ik leer zijn vrouw en zoontje dan kennen.

Trustu

  • 09 Februari 2014 - 11:15

    Lian:

    Hee Anjo!
    Wat leuk om al je verhalen te lezen dus ik dacht ik zal ook eens reageren!
    Ik herken veel van je verhalen terug van toen ik er was.
    En dan was t voor mij 'maar' een vakantie.
    Ik heb super veel respect voor hoe je dit alles doet!
    Ga vooral door met genieten want voor je t weet is t weer voorbij!
    Succes
    Xx Lian

  • 09 Februari 2014 - 12:21

    Ivien:

    Hey Anjo,

    Wat heerlijk om te lezen dat het goed met je gaat en dat je van je hele trip kunt genieten. Ik moet zeggen dat ik vreselijk trots op je ben dat je dit avontuur aan bent gegaan en dat ik het voor geen goud na zou doen (denk muizen en andere kruipsels). Ik ben nieuwsgierig naar al de foto's en je bruine slanke lijf als je terug bent. Hier is het, zoals je al van meerdere hebt gelezen, regenachtig tot stormachtig weer. Verder geen rust tijdens het werken en vooral doorgaan hahahahaaaa. Dus....zolang je budget het volhoud en ticket loopt.....blijf zitten waar je zit!
    Ik blijf je volgen dmv je verhalen die ik heerlijk vind om te lezen. Je schrijft ze erg visueel (voor mij tenminste) waardoor ik een redelijk beeld krijg van je doen en laten daar.
    Maak er een fijne tijd van en tot een volgende berichtje.

    Dikke knuffels xxx Ivien

  • 10 Februari 2014 - 00:45

    Loes:

    Ha die Anjo,

    Wel bijzonder hoor dat jij in de flow zit van jouw vrijwilligerswerk, terwijl hier menigeen bezig is met de Nederlandse resultaten op de Olympische Spelen.
    Jij bij een temperatuur van 30+, en de sporters op het ijs.
    Sven Kramer en Irene Wust hebben goud. Daarnaast is er op de 5000 meter Heren nog zilver en brons behaald. En ook al teleurstellingen van een enkele kanshebber, die niet de verwachtte prestaties heeft kunnen neerzetten.

    Geniet van jouw tijd in Kenia, 1/3 gehad, nog 2maanden te gaan.

    Blijf alsjeblieft je verhalen schrijven. Iedereen vindt dit leuk te lezen, jouw verslagen zijn ondertussen 1199 keer bekeken, dat zegt toch wat, nie?

    Dikke kus, Loes

  • 12 Februari 2014 - 16:56

    Laura:

    ik merk dat je nog veel plezier hebt in Kenia. hoe zo brutale kinderen. dat zie je verkeerd ze zien geld. jou telefoon hadden ze kunnen verkopen en daar hadden ze weer eten voor kunnen kopen. net zo als de snoepjes vaak nemen de ouders dat in en verkopen het op de markt. tenslotte moet je iets om te overleven.

    gr laura

  • 16 Februari 2014 - 21:02

    Jeannevanloon:

    Hoi anjo
    wat leuk om je reisverslagente lezen. Ik ben een van de groep van zes die in januari in het ch zijn geweest. Veel herkenbaarheid dus. Ik waan me af en toe weer daar. Groet Jeanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anjo

Nieuwe jaar, nieuwe kansen in 2016!

Actief sinds 23 Nov. 2013
Verslag gelezen: 172
Totaal aantal bezoekers 27723

Voorgaande reizen:

03 Februari 2015 - 04 Maart 2016

Tweede reis, Kenya

08 Januari 2013 - 02 April 2014

Mijn eerste reis

Landen bezocht: